سخن روز /
سیصدو60 عنوان شغل در بخش کشاورزی شناسایی و کُدگذاری شد
1400/04/22

به گزارش روابط عمومی تعاون روستائی استان کردستان؛  هم اکنون اولین جلسه کمیسیون نظارت بر اصناف شهرستان و شهرستان مرکز استان با حضور فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مرتضی ادیب معاون دفتر ساماندهی صنوف سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران، نصرت علی کرمی مقدم معاون دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران، پیمان اسکندری مدیر تعاون روستائی استان، دبیران نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان های تابعه و دیگر اعضای ذکر شده در دستور العمل در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار گردید.


معاون دفتر ساماندهی صنوف سازمان تعاون روستایی کشور اظهار داشت: تعداد اعضای نظام صنفی کشاورزی ایران را بیش از یک میلیون و 200 هزار بهره‌بردار اعلام کرد و گفت: 360 عنوان شغل کشاورزی تاکنون شناسایی، کُدگذاری و استانداردسازی شده است.


مرتضی ادیب، در جلسه کمیسیون کشاورزی نظارت بر اتاق اصناف کشاورزی استان در سنندج با اشاره به اینکه نخستین نظام صنفی شهرستانی سال 1388 تشکیل شد، اظهار داشت: بیش از یک میلیون و 200 هزار بهره بردار در نظام صنفی عضو شدند و تاکنون بیش از یک میلیون پروانه فعالیت که مدرک شغلی به شمار می رود؛ برای آنها صادر شده است.

 

وی با اشاره به اینکه شکل گیری نظام صنفی در بخش کشاورزی منجر به شناسایی، طبقه بندی و استانداردسازی مشاغل این بخش شد، افزود: تاکنون 360 عنوان شغلی در بخش کشاورزی شناسایی، کُدگذاری و استانداردسازی شده است.

 

معاون دفتر ساماندهی صنوف سازمان تعاون روستایی کشور با بیان اینکه سال 1392، آیین نامه قانون نظام صنفی کشاورزی اصلاح شد، گفت: نقش نظام صنفی به واسطه نوع ساختاری که داشت پررنگ‌تر شد.

 

ادیب با اشاره به اینکه یکی از اعضای سازمان نظام صنفی کشاورزی ایران در شورای قیمت گذاری محصولات حضور دارد، افزود: حال قرار شده در هر شهرستان هفت اتحادیه شامل زراعی، دامی، باغبانی، شیلات، منابع طبیعی و صنایع تبدیلی به صورت تخصصی تشکیل شود.

 

وی یادآور شد: از اعضای هیات مدیره‌های اتحادیه های صنفی یک اتاق اصناف ایجاد و از مجموعه نمایندگان هیات رییسه های اتاق ها هم اتاق کشور تشکیل می شود.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی هم در این جلسه هویت بخشی به حوزه کشاورزی را از مسائل حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: در دوره ای با شناسنامه هوشمند قرار بود بهره برداران بخش کشاورزی شناسایی و ساماندهی شوند ولی به دلایلی محقق نشد.

 

محمد فرید سپری هویت بخشی به شغل کشاورزی را اقدام مبارکی دانست و اضافه کرد: با تشکیل اتاق اصناف کشاورزی شاهد تحولات خوبی در این بخش خواهیم بود.

 

وی یادآور شد: یکی از اقداماتی که باید در دستور کار قرار گیرد برندسازی محصولات کشاورزی است تا این محصولات به صورت فله ای وارد بازار نشود و با کُد 16 رقمی مندرج بر بسته بندی ها قابل رصد باشد.

 

مدیر تعاون روستایی کردستان هم در این جلسه عنوان کرد: در هر شهرستان یک اتاق اصناف کشاورزی با زیرمجموعه هفت اتحادیه، تشکیل خواهد شد.

 

پیمان اسکندری با بیان اینکه تصمیمات مربوط به بخش کشاورزی هم در کمیسیون کشاورزی نظارت بر اتاق اصناف کشاورزی گرفته می شود، افزود: مدیر جهاد کشاورزی رییس کمیسیون ها در هر شهرستانی و دبیری آن هم برعهده مدیر تعاون روستایی است.

 

وی با اشاره به وجود 113 هزار بهره بردار کشاورزی در استان یادآور شدبیشترین رسته اقتصادی در بخش کشاورزی کردستان مربوط به کشاورزی است بنابراین می طلبد این تشکیلات صنفی به صورت ساماندهی شده وجود داشته باشد.

 

مدیرتعاون روستایی کردستان افزود: از جمله اهداف تشکیل اتاق اصناف کشاورزی شامل هویت بخشی به شاغلان بخش کشاورزی، دفاع از حقوق صنفی و پیگیری مطالبات قانونی،حضور در مجامع سیاستگذاری بخش کشاورزی  وتعامل با دستگاه ها و سازمان های دولتی است.

 

تعداد مشاهده خبر285 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal